Projekat reorganizacije i dizajna enterijera stana u novogradnji

Autorka: Milena Zindović

Saradnica: Aleksandra Savović

Vreme realizacije: 2022.

Površina: 150 m2

Lokacija: Novi Dorćol, Beograd

Projekat stana započet je već u fazi traženja adekvatne nekretnine za potrebe klijenata, obzirom da se stanovi u novim stambenim kompleksima projektuju za „nepoznatog“ korisnika, odnosno projektanti u fazi projektovanja ne znaju ko će kupiti stan i kakve će biti specifične potrebe i želje kupaca. Naš zadatak je bio da se proceni potencijal prostora, da li odgovara, ili uz neke izmene može odgovarati potrebama klijenta, i potom dostavimo projektantima tehničko rešenje, kako bi se stan već u izvođenju prilagodio. Obzirom da je stan kupljen u izgradnji, imali smo priliku da odmah preprojektujemo prostor u skladu sa željama klijenta, a potom se nakon završetka građevinskih radova bavimo opremanjem enterijera novog stana.

Odabrani stan već je imao kvalitete koje smo želeli da zadržimo – dvostranu orijentaciju dnevnog prostora, glavnu spavaću sobu sa sopstvenim kupatilom (master spavaća soba) i izlazak na veliku terasu sa pogledom. Bilo kakve izmene u spoljnjem izgledu objekta nisu dolazile u obzir, jer bi se tim narušila arhitektura celog objekta, odnosno kompleksa. Sve izmene koncentrisane su u unutrašnjosti stana, a pre svega u utilitarnim zonama – kupatilu i kuhinji. Osnovno ograničenje u prekomponovanju programa stana predstavljali su konstruktivni elementi – betonski zidovi koje nije bilo moguće pomerati.

U prvobitnom projektu stan je planiran kao petosobni – sa dnevnom sobom i četiri spavaće sobe. I dok je dimenzija i proporcija master spavaće sobe bila odgovarajuća, preostale tri spavaće sobe bile su manje površine od standardnih. Prvobitna želja da se od tri male spavaće sobe formiraju 2 većih dimenzija nije bila moguća usled distribucije konstruktivnih elemenata, te je jedna od manjih soba sačuvana kao radna, dok su dve spojene u jednu veliku, dečiju, sobu.

Kupatilo koje se nalazi uz spavaće sobe izmenjeno je tako da se u njega umesto tuš kabine smesti kada. Promenjena je i pozicija ulaza, čime je malo proširena radna soba.

Osnovna zamerka prvobitnom programu stana bila je premala kuhinja za uređaje i komfor koji je potreban savremenoj porodici. Stoga je u toj zoni stana napravljena najveća izmena –  ukinut je gostinski toalet koji se nalazio prekoputa vešernice, i jedan njegov deo je priključen predsoblju za potrebe odlaganja garderobe i kućnog tekstila, a drugi deo je priključen kuhinji. Kuhinja je takođe proširena prema spoljnom zidu i prethodno planiranoj glavnoj trpezariji, i u potpunosti otvorena prema dnevnom prostoru.

Na ovaj način cela dužina zida između master sobe i predsoblja sa jedne strane, i kuhinje sa druge strane, iskorišćena je za smeštanje kuhinjskih elemenata. Kada se tome doda i poluostrvo sa šankom prekoputa, dobijena je kuhinja adekvatnih dimenzija za smeštaj svega potrebnog.

Ovakav pristup potpunog otvaranja prostorije koja je u prvobitnom projektu bila zamišljena samo kao utilitarna, te stoga u potpunosti odvojena zidovima od ostatka stana, doneo je sa sobom određene izazove. Za potrebe sakrivanja mašinskih i drugih instalacija planiranih u kuhinji, u tom delu stana projektovan je spušteni plafon. Takodje, podna obloga u kuhinji nije ista kao u dnevnom prostoru – te je bilo potrebno „pomiriti“ u jednom prostoru keramiku i parket. Vizuelno, čak i nakon uklanjanja zidova kuhinje, spušteni plafon i keramički pod i dalje su jasno razdvajali utilitarni prostor od prostora za boravak.

Ovi postojeći elementi iskorišćeni su kao početna tačka i doprineli su odabiru koncepta dvobojne kuhinje. Projektom enterijera usaglašene su linije spuštenog plafona i keramičkog poda, i time je definisana i dužina kuhinjskog poluostrva. U dizajnu, ova zona se prepoznaje po plavoj boji elemenata. U „nastavku“ prostora kuhinje, kada prelazimo na parket u zonu dnevnog prostora, materijalizacija kuhinje se menja.

Kuhinjski elementi raspoređeni su na način koji je zahtevao minimalne izmene već izvedenih instalacija u objektu. U plavom delu smeštene su rerna i mikrotalasna rerna (u visokom elementu), grejna ploča sa puno radnog prostora, sudopera, mašina za sudove, donji i gornji elementi za smeštaj sudova i kuhinjskog posuđa i vinski firižider. Pored sudopere se nalazi element u kom su sakrivene kante za otpatke, a iznad njih se nalazi izvlačna daska za sečenje, sa otvorom kroz koji se otpad ubacuje direktno u kante.

U nastavku kuhinje nalaze se visoki elementi u hrastovom furniru, u koje su smešteni frižider, visoki elementi za čuvanje hrane i, u maloj niši, pult za kafu i čaj. Uz okrugli sto domaćeg brenda Floem, četiri dizajnerski različite stolice u istoj boji, i upečatljivi luster brenda Foscarini, kutak za doručak uz kuhinju je formiran.

Prema dnevnoj sobi, na kuhinjsko poluostrvo oslonjen je šank veće visine, kako bi se uklopio sa dizajnerskim stolicama domaćeg brenda Hookl und Stool koje su već bile u vlasništvu klijenta. Šankom se od dnevne sobe sakriva radna površina kuhinjskog poluostrva od pogleda iz dnevnog prostora. Šank je manje dužine nego ostrvo, kako bi se omogućila udobna cirkulacija između nameštaja dnevne sobe i kuhinjske zone. U dizajnu šanka napravljene su suptilni kontrasti sa dizajnom kuhinje. Iako je na oba elementa primenjena ista plava boja, razlika je istaknuta primenom prirodnog mermera na ploči i strani šanka, čija se šara uklapa sa kvarcom koji je, radi praktičnosti i lakšeg održavanja, upotrebljen na kuhinjskim površinama.

Obzirom na veličinu dnevnog prostora, koja usled rasporeda konstruktivnih elemenata nije mogla biti smanjena, odlučeno je da velika trpezarija bude smeštena u delu dnevne sobe. Pozicioniranjem trpezarijskog stola i stolica, koji su već bili u vlasništvu klijenta, u delu dnevnog prostora koji se sagledava sa ulaza u stan, naglašena je vizura kroz ulazni hodnik, i gost je odmah povučen da uđe u dnevni prostor, bez skretanja u hodnik prema master spavaćoj sobi ili u kuhinju.

Namestaj  u predsoblju posebno je dizajniran za stan, kako bi se uklopio u suženi prostor i dizajnerki odgovarao elementima dnevnog prostora. Veliku trpezariju, pored stola brenda Ethnicraft sa raznobojnim stolicama, i slike Žolta Kovača, upotpunili su i grafički tepih i linijski luster italijanskog brenda Miloox koji dodatno naglašava liniju pogleda.

Nakon otvaranja kuhinje ka dnevnom boravku i smeštanja trpezarije u vrh kretanja sa ulaza, poseban izazov bilo je smeštanje televizora u prostor, sa svim što savremena tehnologija i potrebe korisnika zahtevaju. Dodatno, klijenti su planirali da u dnevnu sobu smeste i akvarijum sa slanom vodom značajnih dimenzija. Kako bi se vizuelno definisano prostor dnevnog boravka, i delimično odvojio od trpezarije, dizajnirana je posebna polica u kombinaciji metalnih nosača i furniranih elemenata, u koju su uklopljeni svi specifični zahtevi tehnologije, akvarijuma, ali i potrebe za dekoracijom dnevnog prostora. Prema trpezariji, pozadina ekrana kamuflirana je zatamljenim staklom.

Nameštaj dnevne sobe čine Prostorijina Cloud sofa u koži koja će sa korišćenjem patinirati i dati prostoru dodatni šarm, pomoćnim stočićima, koji su već bili u vlasništvu klijenata i foteljama koje su deo porodičnog nasledstva. Za potrebe uklapanja u enterijer, fotelje su presvučene u odabrani mebl, a dnevna soba je upotpunjena još jednim lusterom brenda Miloox. Iz dnevnog prostora se na obe strane izlazi na veliku terasu koja pruža pogled na grad i opremljena je ambijentom za sedenje i trpezarijskim stolom za obedovanje napolju iz asortimana brendova Prostoria i Ethnicraft.

Na zahtev klijenta, u dečijoj sobi projektovan je krevet na sprat sa toboganom. Uklopljene su stepenice za penjanje na gornji krevet, koje ujedno služe za odlaganje igračaka, 3 ležaja, i tobogan. Treći ležaj, na točkićima, izvlači se ispod donjeg ležaja, za kada drugari dođu da prespavaju. Iza kreveta se ponovo javlja plava boja, ali u otvorenijoj nijansi, kako bi istakla dizajn kreveta koji je urađen u kombinaciji belog medijapana i lakirane iverice.

U dečijoj sobi projektovan je i orman prilagođen dečijoj garderobi, kao i pisaći sto i dodatne police i komode za odlaganje. Za ove elemente predviđene su neutralne boje jer dovoljno šarenila unose dečije knjige i igračke.

U radnoj sobi projektovan je element neutralnih boja dužinom jednog zida. Smenjuju se kombinacije hrasta i kašmir sivog univera, formirajući otvorene i zatvorene police u gornjem delu, i radni sto sa fiokama u donjem. U polovini srednje zone, u produžetku radne ploče, nalazi se element sa otvaranjem ka dole – skriveni kutak za vozove sa šinama. Kada je otvoren, služi kao ploča za postavljanje šina za voz, dok police koje sakriva kad je zatvoren služe za odlaganje.

Master spavaća soba je minimalistički dizajnirana sa skandinavskim drvenim krevetom brenda Ethnicraft i pratećim konzolnim nahtkasnama. U spavaćoj sobi nalazi se i ugradni garderobni orman sa kliznim vratima. Iza kreveta postavljena je tamna tapeta kao kontrast svetlom drvetu, kako bi se istakao dizajn uzglavlja. Neutralne boje doprinose smirenom osećaju koji je adekvatan za ambijent spavaće sobe.

Fotografije: Miloš Martinović

Leave a Reply

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *