Savska avenija u Šapcu

Glavni projektant i odgovorni projektant arhitekture: Milena Zindović

Projektanti: Marina Kleyweg, Jelena Simić (INNOVO d.o.o.)

Realizacija: Jul 2019 – April 2020

Savska avenija je prva faza realizacije Sava parka – revitalizacije 300ha javnog zemljišta na samoj obali reke Save u Šapcu. Centralni deo budućeg Sava parka čini već aktivno područje obale uz spomenik od izuzetnog značaja Šabačku tvrđavu, i područje nekadašnje kasarne.

Savska avenija je formirana na prostoru nekadašnje staze koja od ulice Kralja Aleksandra vodi do Šabačke tvrđave, ali je proširena na račun okolnih prostora, a pre svega nekadašnje gradske deponije Dudara. Iako se ovaj prostor jedini već koristio u svrhu rekreacije Šapčana, i on je bio u neuređenom stanju, deo staze vodio je uz ogradu deponije, a sama staza je bila uska i lošem stanju, bez pratećeg urbanog mobilijara.

Realizacijom projekta Savske avenije formirana je nova i uređena direktna pešačka komunikacija između samog centra Šapca i važnog spomenika Šabačke tvrđave. Uvedena je dvosmerna biciklistička staza, pešačke staze su proširene i na tri mesta tokom dužine Savske avenije formirani su „trgovi“ – mesta okupljanja, zadržavanja i druženja. I duž staze kreirani su različiti ambijenti, koji variraju u materijalizaciji i opremi, a postavljene su i tri nove česme prilagođene za koršćenje različitih korisnika.

Postojeće zelenilo je zadržano u potpunosti, i posađena su nova stabla duž novih staza. Pored drveća relizovane su i cvetne leje i pejzažno uređenje u skladu sa pojedinačnim ambijentima duž staze. Ograda nekadašnje deponije je uklonjena, a prostor je ozelenjen novim sadnicama u cilju njegove revitalizacije.

Uklonjen je stari drveni most preko kanala Kamička, i napravljena su dva nova mosta čelične konstrukcije, dovoljno široka za sve potrebne komunikacije. Izgradnja dva mosta omogućila je aktivaciju i leve strane kanale, tako da je izgrađena i potpuno nova staza do tvrđave. Vizure ka kanalu i tvrđavi naglašene su pozicijama mostova, ali i platformi od dekinga duž kanala.

Projektovani urbani mobilijar je savremenog dizajna i raznovrstan, kako bi se što većem broju korisnika omogućilo uživanje u novom javnom prostoru. Pozicija nekadašnjeg parkinga na početku avenije je zadržana, ali je parking rekonstruisan raster popločanjem da bi se omogućila permeabilnost podloge i prodiranje atmosferskih voda u podzemni akvifer. Prednost pešačkog saobraćaja istaknuta je izdignutim pešačkim prelazima na ulaznom trgu i ispred mosta, čime je dodatno usporen pristupni saobraćaj.

Fotografije: Djordje Djerić

Leave a Reply

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *